SKJEGGET – ÆRE OG VANÆRE
Et lite streiftog i ansiktets historie
Tekst: Ronald Grambo
Skjegget har hatt og
har stor betydning både i religiøst, politisk sosialt og kulturelt perspektiv
gjennom årtusener. Det er knyttet visse normer, verdier, holdninger og
oppfatninger til denne ansiktspryden.
Det har gjennom tidene hatt særdeles stor symbolkraft.
De gamle israelittene
bar fullskjegg, og det ble aldri barbert bort, unntatt i tilfelle en var rammet
av spedalskhet eller når en var i dypeste sorg. Det var til og med strengt
forbudt å trimme skjegget, slik at det kunne se penere ut. Skjegget var Jahves
gave og kunne ikke tukles med.
En episode i Det
gamle testamente forteller at krigere i amonittstammen barberte bort halvparten
av skjegget til Davids tjenere. Da ble de forferdelig skamfulle. Det ble en
plett på deres ære. David sa at de fikk oppholde seg i Jeriko til skjegget
vokste ut igjen, og så kunne de vende tilbake.
Amonittene visste at
de hadde funnet den mest sårbare måten å fornedre dem på.
David hevnet seg
blodig på amonittene for denne skjenselsdåden senere.
For flere orientalske
folkeslag var skjegget ikke bare et tegn på manndom og visdom. Det var så å si
hellig. De samlet skjeggstubbene sine i en eske, og innholdet i den fulgte dem i graven. En var redd for at
skjeggstubbene skulle falle i hendene på folk som hadde ondt i sinne.
Hvis en fiende fikk
tak i restene av skjegget, kunne han få makt over vedkommende. Delen
representerer det hele Det er et eldgammelt prinsipp i folketradisjonen. Enda
verre var det, hvis selveste djevelen kunne rappe til seg skjeggstubbene.
Muhammed hadde
skjegg, og hans trosfeller har alltid vist sin hengivenhet overfor ham og hans
lære ved å ha skjegg. Å sverge ved profetens skjegg var likeverdig med å
avlegge ed overfor selve Allah.
De gamle kongene av
Persia, Ninive, Assyria og Babylon ble fremstilt med skjegg i bildekunsten.
Den persiske kongen
hadde gullstøv på skjegget sitt. Orientalske konger både farget og parfymerte
skjegget. Den egyptiske, eneveldige dronningen Hatsheput (1508-1458 f.Kr.)
hadde på seg et seremonielt skjegg, når hun avgjorde viktige statssaker.
Skjegget var symbol på kongemakt i det gamle Egypt. Navnet hennes betyr for
øvrig "den første blant edle damer".
Mange nordmenn har
nok besøkt gravmælet hennes i Dronningens dal i Luxorområdet. Guttekongen
Tutankhamon (1334-1325 f.Kr.) hadde et seremonielt, svart skjegg på haken som
tegn på hans høye status.
I følge "
historiens fader", grekeren Herodot (484-ca. 425 f.Kr.), mente de gamle
grekerne at folkeslaget skyterne måtte oppfattes som kvinner, fordi de ikke
hadde skjegg.
De trodde at denne
skjeggløsheten var en straff fra en hevnende guddom, fordi skyterne hadde
plyndret et tempel viet gudinnen Afrodite.
Keiser Julian den
frafalne (331-363) skrev en satire med tittelen "Skjeggløs" (Misopogen)
vinteren 361-362 i Antiokia. Her håner han antiokerne, fordi de hadde så glatte
kinn med noen få skjeggstubber som så vidt antydet deres manndom.
I visse østlige land
var mangel på skjegg et tegn på at de ikke var mandige, men kvinneaktige.
De gresk-ortodokse prestene og munkene ble
derfor nødt til å la skjegget gro. Skjegget ble et synlig symbol på
gudshengivenhet og dydig livsførsel. Å være glattbarbert ble derimot tegn på
utsvevende liv, svik og gudløshet.
Humanisten Erasmus
fra Rotterdam (1466 eller 1469-1536) skriver at de gamle greske filosofene
hadde skjegg som symbol på deres yrke og visdom. Skjegget var et slags
yrkesemblem. En romersk forfatter nevner deres "lærde skjegg".
Aleksander den store
(356 f.Kr.-323 f.Kr.) lot sine soldater skjære bort skjegget så fienden ikke
skulle rykke i det. Dette har vært gjeldende oppfatning.
Denne nye moten
spredte seg over store deler av verden, særlig i de områdene Aleksanders hær
hadde okkupert.
Men filosofene fulgte
ikke dette nye påfunnet. De ville beholde skjegget. Unntaket var
naturvitenskapsmannen og filosofen Aristoteles (384-322), som fulgte sin
berømte elevs oppfordring om å ta bort skjegget.
I begynnelsen av det
romerske keiserriket var det ikke vanlig å bære skjegg. Dette endret seg under
styret til Markus Aurelius (121-180). Han ble kalt filosofen på tronen, og han
bar skjegg. Dermed fulgte man hans eksempel på dette punktet. Når en nådde
40-årsalderen, burde man etter alminnelig oppfatning under Mark Aurels
regjeringstid og senere ha skjegg. Dette var det synlige tegn at man hadde nådd
visdommens alder. Ettersom tiden gikk, sluttet romerne likevel å bære skjegg.
Et jødisk leksikon opplyser at de jødiske
vismennene var enige om at skjegget var Guds gave, fordi man da kunne skille
menn fra kvinner. Det ville være galt å gå imot Guds egen forordning om dette.
En kan nok forestille
seg at disse funderingene var basert på menns premisser.
Et gammelt fransk
visdomsord sier at når en har fått skjegg på haken, var det på tide å være
fornuftig.
Den engelske
skribenten Thomas d'Urfey laget dette satiriske verset i 1690 (min oversettelse):
Hvis Forsynet hadde
skapt skjegg
for å vise at dets
bærere var kloke,
så ville en ekte geit
ved sitt utseende
overgå ethvert
menneske i visdom.
Skjegget beholdt
gjennom tidene sin posisjon som markør av manndom og visdom.
Da Francis Drake vendte
tilbake fra sine tokt mot den spanske flåten, sa han at han hadde "svidd
spanskekongens skjegg".
Her kan nevnes at
dronning Elizabeth av England (1533-1603) skattla ekstra de som hadde skjegg!
Hun likte tydeligvis ikke denne ansiktspryden!
Et utbredt sagn
forteller at en konge bor i en hule eller i et kammer under jorda, og der har
han sittet til skjegget har vokst gjennom bordet han sitter ved. Men en gang i
fremtiden skal han fri seg fra denne ensomheten. Den lange ventetiden gjennom
århundrer er til ende, og han drar av sted for å befri sitt land i største nød
fra fienden.
Dette sagnet er bl.
a. knyttet til Fredrik 2 (1194-1250), overhodet for Det hellige romerske
imperium, konge over Sicilia og Jerusalem. Han sitter i hulen sin i Kyffhäuser
i Thüringen. Han sover derpå i setet sitt til den nye, gylne æra opprinner.
Først var sagnet knyttet til hans bestefar kong Fredrik Barbarossa. Tilnavnet
betyr Rødskjegg. Dette er en gullalderdrøm som nok var blitt skapt i
trengselstider.
Et internasjonalt kjent
eventyr forteller at en fattig ung mann ønsker å gifte seg med en kongsdatter.
Kongen forsøker å bli kvitt denne besværlige frieren ved å sende ham av sted
for å løse tilsynelatende umulige oppgaver. Han skikker den håpefulle mannen ut
i verden for å bringe ham tre hår fra skjegget til djevelen (eller trollet).
Han får hjelp av djevelens mor eller bestemor til å løse oppgaven. Hun utspør
sønnen sin, mens han sover eller mens hun leter etter lus på hodet hans. Bak
dette trekket ligger nok ideen at skjegget var betraktet som bærer av
livskraft.
Ridder Blåskjegg
opptrer i eventyr som kvinnemorder. Han er med et moderne uttrykk seriemorder.
Han er blitt selve
prototypen på en drapsmann som tar livet av unge kvinner. Ja, selve betegnelsen
Ridder Blåskjegg har gått inn i språket som en fellesbetegnelse for
kvinnemordere. Selve det blå skjegget virket skremmende på kvinnene. Han kan ha
blitt oppfattet som et overnaturlig, demonisk vesen.
I mange ulike greske
eventyrtyper forekommer en skjeggløs person som slyngel og bedrager. Et eventyr
forteller for eksempel at en skjeggløs person overfaller helten og tvinger ham
til å bytte klær med seg. Dermed opptrer den skjeggløse som frieren på det
kongelige slottet, mens helten må nøye seg med å være hans tjener.
Djevelen er som regel
avbildet med bukkeskjegg. En fransk skribent og dominikanermunk fra
1200-tallet, Etienne de Bourbon, beretter at tilhengerne av djevelen tilkalte
ham under underlige seremonier. Blant annet ropte de på djevelen og sverget ved
hans skjegg. Denne opplysningen hadde han fått under avhør av folk siktet for
trolldom og kjetteri.
Her gjengis den
merkelige legenden om Sankta Wilghefortis: En hedensk konge ønsket å gifte bort
sin datter Wilgefortis til en annen hedensk konge, som hadde erobret landet
hans. Men hun ville ikke gifte seg med en ikke-kristen mann. Hun ønsker heller
å bli bruden til den korsfestede Jesus Kristus. For å unngå dette planlagte
ekteskapet bad hun inderlig til Gud om å få endret utseende. sitt Hun ble
bønnhørt og fikk skjegg! Så ble hun fri fra dette tvangsekteskapet.
Et mindre kjent
eventyr forklarer hvorfor håret først blir grått og deretter skjegget. En prest
eller en barber blir spurt om dette intrikate problemet. Han svarer da at
skjegget er tyve år yngre enn hodet!
Når en krangler om
pavens skjegg, dreier diskusjonen seg om ingen ting eller om temaer uten
betydning. Dette uttrykket sies å komme av at de fleste paver var skjeggløse,
men det er vel tvilsomt. Danskene snakker om å strides om keiserens skjegg.
Dette kan bero på en myntserie der keiser Karl den store (742-814) noen ganger
er avbildet med skjegg, andre ganger uten. I følge en annen teori var det slik
at en opererte med to segl. Det ene gjenga keiserens skjegg, det andre ikke.
Dette ble kimen til en diskusjon om hvilke rettslige dokumenter som gjaldt. Man
måtte da undersøke om keiseren bar skjegg eller ei. Det er mulig at striden om
keiserens skjegg er eldre enn uttrykket knyttet til paven.
Folk med rødt skjegg
har aldri vært å stole på. Dette kan bl. a. komme av at Judas ble oppfattet som
rødhåret og med rødt skjegg. I norske eventyr opptrer Ridder Rød som urtypen på
en troløs svindler og skurk. Han var rødhåret og sannsynligvis også utstyrt med
rødt skjegg.
Det fins flere ordtak
om skjegg i vårt land:
Det skjeggete går
fyrst
D'er skam å skjelva
for den som hev skjegg.
Var det berre skjegge
det spurdest um, kunde bukken vera bisp.
Til sist: Ordet
skjegg kommer fra norrønt skegg og betyr noe som stikker frem.
På latin heter skjegg
"barba", derav ordene barber og barbersalong. Ordet ble alminnelig
brukt først omkring 1600 i Norge. De gamle feltskjærerne var barbere, men drev
gjerne primitiv legevirksomhet på slagplassen under krigshandlinger. Utenfor
frisørsalongene kan en den dag i dag se et blankt fat som tegn på virksomheten
deres. . Dette runde skiltet symboliserer fatet som blodet til pasienten ble
helt ned i. Det hendte nemlig at feltskjærene foretok årelating for å kurere
sykdommer. Det var nærmest et universalmiddel mot feber, kramper og andre
sykdomstegn Skiltet peker bakover i historien da feltskjæreren ikke bare
klippet skjegg og hår, men også forsøkte å kurere folk for sykdommer eller
gjennomføre nødvendige amputasjoner av armer og bein.
Skjegget har spilt en
betydningsfull rolle som identitetsmarkør gjennom tidene. Det har fortalt mye
om personens religiøse og sosiale bakgrunn. Den dag i dag er skjegget viktig
innenfor det religiøse sfæren i muslimske stater og organisasjoner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar