Tekst: Ronald Grambo
Kulturhistoriske
glimt
(Denne mannen er
svart,pass deg for ham, du romer)
(Horats : Satirae I,4,85)
Svart er alle farger, gir ingen ting, kler svart og er fargerik, alle farger er i meg! Alt og ingenting er svart, nøytralt og slukende! Foto : MNP April 2013 |
At synet på farger
har endret seg gjennom århundrene, er f.eks. blåfargen et eksempel på.
Vi moderne mennesker
mener nok at blåfargen er kjølig.
Men i middelalderen
betraktet folk den som varm. Dette virker besynderlig,men har en
forklaring. Blåfargen er knyttet til himmelvelvingen på solrike dager. Blåfargen
ble assosiert med den livgivende solen som skjenker liv og fruktbarhet.
De gamle kirkefedrene
i tidlig middelalder så på farger med fiendtlige øyne. De hadde observert at
Bibelen nevner farger ganske sjeldent. For dem var farger ensbetydende med
tomhet, en steril pryd som bare kostet penger og tid. Farger var kun forfengelighet som skjulte tingenes egentlige vesen.
Dette var en snodig
oppfatning. Det kan hende at det latinske color (farge) var blitt knyttet
til det latinske celare, som betyr å skjule. Dette er naturligvis en
feilaktig forklaring, men språkvitenskapen var ikke kommet særlig langt på denne
tiden.
Den sprenglærde
Isidor av Sevilla (560-636) forklarte
saksforholdet slik: "Fargene (latin:colores) blir kalt slik ,fordi
de fødes av varmen (latin: calore) fra ilden og fra solen." Også her er en falsk
forbindelse mellom to ord.
Munker burde ikke kle
seg i hvitt, for det tydet på overmot. En måtte huske på at hvitfargen
symboliserte bl.a.Jesu oppstandelse fra graven. Dessuten er den uskyldens
farge. Svartfargen derimot var tegn på ydmykhet, anger og renselse.
Reformasjonen (1536-1537) bidro ikke til å endre denne
oppfatningen.
Presteskapet som ledet
reformasjonen hevdet at klærne var
symbol på Syndefallet. I Paradiset spiste Eva og Adam av Kunnskapens tre og
overtrådte dermed Guds påbud. De oppdaget at de var nakne og skammet seg.
De ble fordrevet fra
Paradiset ,og menneskene mistet sin
uskyld. De måtte heretter dekke seg til med klær. Slik ble klærne et manende symbol på menneskenes iboende
syndefullhet. Klærne skulle derfor være tegn på ydmykhet og anger.
En måtte ikke pynte
seg med glitrende juveler og klær med
muntre, skrikende farger. Det var forfengelighet.
Klærne skulle være
svarte og triste. En måtte unngå rødfargen og gulfargen først og fremst,
men også sjatteringer
av rosa, orange og grønnfarger i alle avskygninger. Til disse kom
fiolett .
En burde anvende
svart, grått, brunt og hvitt. Den sistnevnte fargen ble brukt til barneklær for å
vise at de var uskyldige skapninger som ikke var forherdet av denne verdens
ondskap.
Fyrstene omkring
1600 rundt om i Europa kledde seg i blå
og svarte gevanter. En sjattering ble kalt kongeblått.
Den dystre kong
Fillip av Spania, den engelske dronning Elizabeths hovedfiende, vandret i
slottshallene i mørke gevanter. De passet kanskje enda bedre etter at hans
"uovervinnelige armada" led skipsbrudd ved den skotske kysten i 1588!
Ellers er svartfargen i vår kulturkrets knyttet til harde prøvelser,til gravferder, til synden og til
måtehold.
I Asia er svartfargen
ofte knyttet til døden og tilværelsen etterpå. Men sørgeklærne kan gjerne være
hvite her. Hvorfor? De mente at kroppen etter døden forvandles til lys, omgitt
av en skinnende glorie. I vesten omformes
den døde til jord eller aske.
Hos de gamle romerne
var sørgefargen grå, som var identisk med fargen på aske.
Kristendommen
har forbundet svart med sorg etter
avdøde. Helt til det 16.århundret var det bare aristokratiet som kunne koste på
seg svarte sørgeklær, fordi slike var
svært dyre. Etter hvert fulgte også bøndene med i denne klesskikken. I vår tid
kan en fremdeles se enker kledd i svart
i Syd-Europa. Dette gjelder bl.a. enker etter fiskere som har blitt borte på
havet. De har svarte sørgeklær til sin død
Svartfargen spiller
også en viss rolle i litteraturen. Berømt er denne episoden i den keltiske sagnsyklusen om Tristan og Isolde. Tristan blir hardt såret i en strid og sender et budskap til isolde av Irland
om at hun må komme til ham. Han forteller budbringeren at man må heise hvite
seil, hvis hun er om bord, men svarte seil hvis hun ikke er der. Etter en tid
viser skipet seg, og seilene er hvite. Tristan får rede på at skipet er i havnen
og spør sin hustru hvordan seilene er. Hun svarer : "De er svarte min herre, de er svarte som
natten."
Tristan dør. Isolde
ser at han er død, kaster hun seg i havet og drukner. De er for evig knyttet til
hverandre,fordi de begge drakk en kjærlighetsdrikk ved en feiltagelse.
Dette motivet er tatt
med i Jean Cocteaus film om sagnsyklusen
med tittelen Den evige gjenkomst
(L'Eternel retour 1943).
I noen middelalderballader er svartfargen knyttet
til overnaturlige fenomener. I den danske folkevisa om Aage og Else sier
dødningen at den hvite hanen galer, og han må dra ned, det vil si mot
graven. Deretter galer den røde hanen ,og han må gå ned. Så galer den svarte hanen, og han må fare
hjem. Ulåst er alle portaler og han må derfor dra. En slik triade fins også i
visa om Svend Dyring, men her er hanen den andre i rekken.
På De ytre Hebridene
brukes en svart hane til å jage bort onde ånder.Hanegalet skremmer dem
bort. Dette kan bero på at hanen har fungert som symbol på Jesus og som tegn på
kirkens makt. Her kan en erindre seg hanen på kirkespiret. Den er ikke bare
værhane ,men symbol på selve kristendommen, der den står på spiret.
I et irsk eventyr
berettes det at tre slurker av vann i
hodeskallen til en svart hane bringer tilbake mælet til en ung pike. Her er det
nok det sjeldnes magi som har virket!. Det var feene som hadde gjort henne stum.
Den svarte hanen ble
anvendt i Frankrike for å fremkalle djevelen. I County Clare i Irland mente en at de keltiske prestene,druidene,
ofret svarte haner til djevelen.
I Norge har det vært
en allminnelig oppfatning at sjelen fór
ut av den døde som en fugl. En pleide å åpne vinduet for å la den slippe
ut. Hvis sjelen så ut som en hvit due,var den døde frelst og ville komme til
himmelen. Hvis sjelen hadde utseende som en svart ravn, var utsiktene dårligere! Dette var et overbevisende tegn på at den døde uvegerlig ville havne i helvete. I en svensk ballade om
Liten Karin, som bygger på legenden om den hellige Katharina heter det:
Så kom två svarta
korper
Dit upp från helvete.
De togo unga
konungen,
Och strax så blef det
tre.
I en nyere oppskrift
fra Danmark fortelles det: "Den sjæl der skal til Helvede, forlader
Legemet i en Ravns Skikkelse."
Troen på at folk kan bli omskapt til fugler
etter døden er kjent over alt på kloden.
Svarte katter som
krysser veien foran en betyr ulykke. Da må en spytte over venstre skulder, fordi
spytt er demonavvergende. De vonde makter kommer gjerne fra den venstre, dårlige
siden.
Grunnen til denne
spyttingen over venstre skulder er
utvilsomt trosforestillingen at trollkjerringer kunne omskape seg til
svarte katter. Å treffe på dem ved korsveier var spesielt farlig. Helt fra
antikkens tid og tidligere var korsveien betraktet som møtestedet for de onde
makter. Og her var det i antikken satt opp statuer av den greske
Hekate,trolldommens og nattens spesielle
gudinne.
I Polen, Frankrike,Sør-Italia og Frankrike er det
statuer som fremstiller den svarte Madonna. Jomfru Maria er ellers blitt
fremstilt i kunsten i mange farger. Det forholder seg slik at denne svartfargen
er her en jordfarge. Hun er på symbolsk måte blitt knyttet til den livgivende
jorden,til fruktbarheten.
Opprinnelig har denne
svarte Madonna sine aner i fremstillinger av antikke gudinner fra "Det nære
østen", som f.eks modergudinnen, Kybele. Den svarte Madonna er også visdommens
gudinne. Hun kan sidestilles med Sophia, den guddommelige visdom. I antikken
var nemlig visdommens farge svart.
I årene 1347-1350
herjet Svartedauen over hele Europa. I Norge rev den bort minst en tredel av befolkningen. Folk forestilte
seg pesten som en gammel kjerring som fór land og strand rundt. Hun hadde
hengende hår og svarte øyne.Hun hadde en bok der alle som skulle dø var
nedskrevet. Hun representerte selve døden og kunne oppfattes som den uunngåelige
lagnaden. Boken hennes kunne sammenliknes med Guds egen bok der de onde og de
gode gjerninger er nedskrevet.
En ferjekar i
Heradsbygda i Elverum fikk det uhellet å måtte frakte Pesta,som hun kaltes,
over Glomma.Ferjemannen bad tynt for
seg. Pestkjerringa slo opp i sin store bok. Men nei, han hadde nok ingen
sjanse. Navnet hans var nedskrevet. Hun lovte at han skulle få en lett død så
snart de nådde den andre elvebredden,og slik skjedde det.
I folketradisjonen er
det ofte nevnt at denne boken hadde røde og svarte bokstaver. Her kan en se at i
stedet for motsetningene hvit og svart er det her rødt og svart. Dette var en alminnelig fargekontrast sett med
middelaldermenneskenes øyne. For dem eksisterte egentlig ikke motsetningen mellom hvit og svart.
I eventyrenes univers
stilles både helt og heltinne overfor umulige oppgaver. I den internasjonale
eventyrtypen om manndatteren og kjerringdatteren får f.eks.manndatteren bl.a. i oppgave å vaske svart ull til hvitt av den
onde stemoren. Motivet er ellers brukt i sagn
om djevelen som får denne oppgaven. Dette blir da gjort for å oppholde
ham til en finner det rette stedet i svarteboka for å binde ham.
Denne oppgaven er et umulighetssymbol,et såkalt adynaton
.
Et tysk eventyr
beretter om skjebnen til tre prinsesser. En oppskrift fra Bayern forteller om en
kjøpmannssønn som blir bortvist, fordi han ikke har oppført seg bra. Han
overnatter i et gammelt slott. Da blir han vekket av tre svarte, unge
kvinner.Han blir redd, men de forsikrer ham at det er ingen fare på ferde. Han
kan forløse dem fra trolldommen, hvis han underkaster seg tre harde prøver. Det
vil komme en drage med syv hoder til ham og som vil true med å drepe ham. Men
han skulle ikke rømme unna og dessuten holde seg taus. Da vil dragen ikke krumme ett hår på hodet hans, fordi
prinsessene har da slått en sirkel
omkring ham. Dragen vil ikke makte å komme seg inn der.
Den første natten
består han prøven. Så viser prinsessene seg, og hodet og brystet deres er blitt
hvitt, men den øvrige kroppen er fremdeles svart. Han klarer prøven også den andre
natten, og prinsessene er blitt hvite helt til midjen. Den tredje natten kommer
dragen ildsprutende sammen med en mengde
skrekkelige uhyrer. Da skriker kjøpmannssønnen av frykt, og han består ikke
prøven.
De tre prinsessene
blir igjen svarte. De forbanner ham til et skjær på havet. Men han tilegner seg tre trolldomsgjenstander fra en bjørn ved list. Han vender tilbake ,og
denne gangen består han prøvene og
dreper dragen. Han gifter seg med den yngste av prinsessene og blir konge over riket ,som ikke lenger er
fortrollet.
Det er vanlig i de
såkalte undereventyrene (magic folktales) at helten må løse tre
vanskelige oppgaver. Dessuten opptrer
tre prinsesser.Her møter vi det magiske tretallet som så ofte dominerer
strukturen i slike eventyr. Både i eventyr og sagn kan en møte oppfatningen at
hvis en slår en sirkel rundt seg, verner dette mot trolldom og onde
makter. Taushet er ofte nødvendig i kontakt med overnaturlige vesener og når en
utøver magiske kunster.
Svartfargen er det
ytre,visuelle tegnet på at prinsessene
er blitt forhekset.
To farger kan godt
nevnes samtidig for å skildre en sinnstilstand. Det mest kjente eksemplet for
oss nordmenn er hentet fra Snorre
Sturlusons skildring i Heimskringla av hvorledes trellen Kark og
Håkon jarl skjuler seg for Olav Tryggvason i et grisehus. Kark er urolig om
natten og virker som han kjemper en indre kamp. Håkon jarl merker dette og spør
:"Hvorfor er du så bleik mann og stundom så svart som jord, du vil vel
ikke svike meg?"
" Nei",
svarer Kark.Men han forråder Håkon jarl og dreper ham, og Olav Tryggvason lar
trellen leie bort for å bli
halshogget. Det er uvisst hvordan denne dialogen mellom jarlen og trellen har
kommet inn i sagaen om Olav Tryggvason.
Hverken jarlen eller
Kark fikk anledning til å gjengi den for noen.
Denne kontrasten
mellom bleik og svart var utvilsomt godt kjent på Snorres tid. Dette skal ha
funnet sted under et bondeopprør i 995 i
Gauldalen. Jarlen og trellen hadde skjult seg i grisehuset til Tora fra Rimol ,jarlens frille, og det var da Olav
Tryggvason kom til Trøndelag vestfra.
Dette uttrykket
opptrer gjerne i sagaer og ballader fra
middelalderen. Ofte heter det at et mennneske er bleik som bast og svart som
jord. De brukte ytre tegn på kroppen for å skildre indre bevegelse.
For de nordiske middelaldermenneskene var de ytre tegnene
nettopp følelsene.
Disse tegnene var
koder som kunne dechiffreres i lys av tradisjonell kunnskap.
I balladen om Draugjen
drømmer en mann om en død frende. Denne beretter at han er blitt kvalt i sin
seng av sin hustru fru Ingjebør. Da mannen våkner,finner han liket i skogen og bærer det hjem til mordersken. Deres møte
skildres slik:
Riddaren kasta de
likje på góv,
fru Ingjebør blikna
og svartna som jord.
Det er en ekstra hån
at liket ble gravlagt i skogen og ikke på en kirkegård. Det var forbrytere som
ble gravlagt utenfor kirkegården. For å komme til himmelen,burde en ligge i
innviet jord.
Dette mordet rammer
hele ætten og må hevnes. Fru Ingjebør ble begravd levende som straff. Dette var
vanligvis en straffemetode reservert for kvinner i middelalderen. De ble
plassert i en åpen grav, og så ble jord kastet over dem. Døden skjedde ved
kvelning. Det hendte at graven var dekket
av et lokk.
Hvilken
gjennomgripende makt de magiske runene hadde på menneskesinnet gir visa om Stig
liten et godt eksempel på :
Han kasta dei runir
på liti Kjersti,
men dei falt på
kongsdotteri fin.
Stig liten svartna
som ei jord,
Rikeli raudna som eit blo.
Runer var gjerne
skrifttegn av magisk karakter som ble innrisset f.eks. på trepinner. Dette var
kjent i sagatiden. Ordet rune skal være av keltisk opprinnelse og bety
hemmelighet.
Et gammelstev lyder
slik:
Ifjór då eg for
heimante,
va eg rauleitt som
soli;
men no heve sorgji
tvinga meg,
no æ eg svarte som
jordi
Et studium for seg
representeres av svartebøkene.Innholdet i disse er sterkt varierende. De
inneholder magiske formler mot sykdommer, djevlebesvergelser, veiledning i å
plukke medisinplanter og i å finne skatter i jordens dyp ved Sankt Hans-tider
osv. Dette er gjerne en nokså vanskelig
materie å trenge inn i. Ca. 200
svartebøker er registrert i Norge. De aller fleste fins i manuskriptform. Flere
kjente prester skal ha eid en svartebok.
Betegnelsen svartebok
finner vi igjen på engelsk,der de
kalles black books. Det er innholdet med bl.a magiske formler og
djevlebesvergelser som har gjort at de er knyttet til svartfargen.
Men undersøker en
denne okkulte litteraturen nærmere, vil en oppdage at interessefeltet kan
skifte ganske meget fra svartebok til svartebok. Svartfargen har forskjellige
funksjoner og symbolske betydninger i de
miljøer den er brukt og brukes. De representerer et viktig kapittel i
kulturhistorien.
MERKNAD
Vi har i denne
artikkelen betegnet svart som en farge, slik den alltid har vært forstått av folk flest. Vitenskapelig sett er svart
snarere et fravær av farge, men dette problemet har vi avstått fra å drøfte.
UTVALGT LITTERATUR
Cavalli-Björkman,Görel
: Svart madonna Oslo 1998.
Ek,Sverker : Bleikna
som bast,svartna som jord.Uttrykk för vrede eller sorg i norska folkvisor. I:
Folkloristica Festskrift till Dag
Strömbäck 13.8 1960.
Espeland,Velle :
Svartbok frå Gudbrandsdalen Oslo 1974
Espeland, Velle : Fra
Svarteboka til Necronomicon.Oslo 2014.
Folkeviser 1 ved Olav
Bø Oslo 1977
Grambo,Ronald : Om navn i norske eventyr. I : Maal og Minne
1964 Hefte 1-2.
Grambo,Ronald :
Ravnen i folketradisjonen.I:Årbok for Norsk Skogbruksmuseum Skogbruk,jakt og
fiske.Elverum 1967-1970.
Grambo,Ronald :
Norske trollformler og magiske ritualer. Oslo1979.
Hanika,Josef : Die schwarzen Prinzessinen. Beziehungen eines
Märchenmotivs zum Brauchtum.I:Rheinisches Jahrbuch fûr Volkskunde .Zweiter
Jahrgang Bonn 1951.
Klintberg, Bengt af :
Svenska trollformleer .Stockholm 1965.
Kulturhistorisk leksikon
for nordisk middelalder fra vikingtid til reformasjonstid . Bind IV Oslo 1959,
stikkordene Farver,Farvetilvirkning , Farvning
Le Livre des
Grimoires De la magie au Moyen Âge Présenté et commenté par Claude Lecouteux
Paris 2002
Ohrvik,Ane : Conceptualizing Knowledge in Early Modern Norway.A Study of
Paratexts in Norwegian Black Books.University of Oslo December 2011 Diss.
Pastoureau,Michel: Le petit livre des couleurs Paris 205
Pastoureau,Michel : Bleu.Paris 2006
Pastoureau,Michel : Une histoire symbolique du Moyen Âge
occidental.Paris 2004
Runeberg, Arne :Witches,Demons and Fertility Magic .Analysis of their
Significance and Mutual Relations in West European Folk Religions. Societas
Scientiarum Fennica Commentationes
Humanarum Litterarum XIV,4. Helsingfors
1947
Ström,Folke : On the Sacral Origin of the Germanic Death
Penalties.Kungl.Vitterhets Historie och Antikvitets Akademiens
Handlingar.Del.52 Stockholm 1942.
Wimberly,Lowry Charles : Folklore in the English & Scottish Ballads.
Chicago.Illinois
1928.
Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
SvarSlettE-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
Ring, Viber og whatsapp +2348155425481