torsdag 14. mars 2019

Limousinen og døden



Erkehertug Franz-Ferdinand og hans gemalinne Sophie ble drept i sin limousine den 28.juni 1914. Attentatmannen var Gavrilo Princip (1894-1918). Han var en serber som ønsket å gjøre slutt på det østerriksk-ungarske styret i Bosnia-Herzegowina.  Det var visstnok ca. 25 personer som var eller mindre involvert i denne konspirasjonen. Det kan innskytes at bilmerket Limousine var relativt nytt på markedet i 1914, da den første ble laget i 1902. På stigbrettet til bilen like etter attentatet stod politikaptein Gerde, en ungarer. Som kjent bidro dette fatale drapet til å utløse den første verdenskrigen. Her er historien om limousinen:
General Potorek arvet den, da krigen brøt ut. Han fikk vite at hans soldater hadde blitt nedkjempet i strid. Dette tok han seg så nær av at han døde. Han befant seg i limousinen, da han mottok disse tragiske nyhetene. Deretter overtok en av hans kapteiner bilen. Han drepte to fotgjengere med den. 
Illustrasjon Mette N Pellerud 2017
På slutten av den første verdenskrigen var det regjeringssjefen i Jugoslavia som fikk tak i limousinen. Han hadde fire ulykker med kjøretøyet, og den siste kostet ham den venstre armen. Han solgte bilen til en doktor, som ikke fikk spesiell glede av den. Bilen snurret rundt og tok livet av han. Den neste eieren var en juvelér, som begikk selvmord i dette fatale fremkomstmiddelet.
Så fikk en sveitsisk togfører tak i den. Han ble uheldigvis kastet ut av bilsetet, traff en murvegg og mistet livet momentant. En serbisk bonde kjøpte deretter limousinen. Han plasserte bilen bak en hest og lot den slepe den etter seg. Han satt selv ved rattet i bilen.
Limousinen veltet dessverre, og bonden omkom. Den siste som hadde den var en garasjeeier. Men uheldigvis eksploderte et av dekkene på bilen, og det ble hans endelikt.
I dag skal denne livsfarlige limousinen visstnok være utstilt i et bilmuseum i Venezia. Det er strengt forbudt å kjøre den på veiene igjen, for det ville bli svært risikabelt. Denne selsomme historien er gjengitt i det franske tidsskriftet La Grande Oreille nr.67-68, Paris 2016-2017 s.146-147. Dette er et organ for muntlig kommunikasjon.
Denne korte fortellingen er en tidlig utgave av hva man ofte kaller en "urban legend", som innebærer en redselshistorie i bymiljøene ikke nødvendigvis. Mange sosiologer og folklorister foretrekker likevel termen " contemporary legend"  (samtidsfortelling). I Sverige kalles slike grøssere for" klintbergare"  etter folkloristen Bengt af Klintberg, som har skrevet flere bøker om emnet. Disse beretningene avspeiler ofte tidens angst og uro. Noen bygger likevel på gamle fortellingsmønstre, særlig fra Victoriatiden, da redselshistorier var på moten.
La Grande Oreille nevner ikke kilden til beretningen om den fatale bilen. Slike historier blir spredd via alle slags massemedia, eller også ved muntlig overlevering. Noen historier har form som rykter og er spesielt vanskelige å verifisere. Så å si alle slike beretninger forutsettes å ha et virkelighetsunderlag. Men på det punktet må tvil og skepsis være på sin plass.
Denne historien om erkehertugens Limousine er ribbet for relevante, historiske detaljer.
Den kompliserte politiske bakgrunnen for erkehertugparets besøk i Sarajevo er utelatt. Men fordi historien er så tom for slike informasjoner, er den også lettere å erindre seg og bli spredd. En kan spørre seg hvordan bilen fikk sitt hvilested i Venezia.
Som et annet eksempel på livsfarlige biler kan nevnes den ikoniske skuespilleren James Deans Porsche 550 Spyder, kalt Little Bastard. Dean ble utsatt for en trafikkulykke og drept i sin bil den 30.september 1955 i Cholame i California. Hans berømte engelske kollega Alec Guiness hadde sagt til ham dagen før ulykken at hvis han satte seg i den, ville han dø. Dean krasjet med bilen i et kryss ved California State Route 46 og California State Route 41. Det ble sagt at denne bilen var rammet av forbannelser. Man tror nok at denne forestillingen skyldtes en viss George Barris fra Hollywood. Mange av historiene omkring Deans bil stammer fra hans bok "Cars of the Stars", som utkom i 1974. Den 12.mars 1959 hadde bilen blitt plassert i en garasje i Fresno i California. Her tok den fyr, men skadene var minimale. Ingen vet hvorfor dette uhellet skjedde. Det var kun en vaier som skulle repareres.
Ingen aner hvor bilvraket ble av til sist. Det er et uløst mysterium, og mange forslag er fremsatt i årenes løp. Fordi Deans Porsche er blitt knyttet til død og fordervelse, har den fått tilnavnet Little Bastard. Det fins også andre kjøretøyer som har fått dårlig rykte, fordi de har vært involvert i flere dødsfall.
  


TIL INDEX 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar