Erkehertug
Franz-Ferdinand og hans gemalinne Sophie ble drept i sin limousine den 28.juni
1914. Attentatmannen var Gavrilo Princip (1894-1918). Han var en serber som
ønsket å gjøre slutt på det østerriksk-ungarske styret i Bosnia-Herzegowina. Det var visstnok ca. 25 personer som var eller
mindre involvert i denne konspirasjonen. Det kan innskytes at bilmerket
Limousine var relativt nytt på markedet i 1914, da den første ble laget i 1902.
På stigbrettet til bilen like etter attentatet stod politikaptein Gerde, en ungarer.
Som kjent bidro dette fatale drapet til å utløse den første verdenskrigen. Her
er historien om limousinen:
General
Potorek arvet den, da krigen brøt ut. Han fikk vite at hans soldater hadde
blitt nedkjempet i strid. Dette tok han seg så nær av at han døde. Han befant
seg i limousinen, da han mottok disse tragiske nyhetene. Deretter overtok en av
hans kapteiner bilen. Han drepte to fotgjengere med den.
Illustrasjon Mette N Pellerud 2017 |
På slutten
av den første verdenskrigen var det regjeringssjefen i Jugoslavia som fikk tak
i limousinen. Han hadde fire ulykker med kjøretøyet, og den siste kostet ham
den venstre armen. Han solgte bilen til en doktor, som ikke fikk spesiell glede
av den. Bilen snurret rundt og tok livet av han. Den neste eieren var en juvelér,
som begikk selvmord i dette fatale fremkomstmiddelet.
Så fikk en
sveitsisk togfører tak i den. Han ble uheldigvis kastet ut av bilsetet, traff
en murvegg og mistet livet momentant. En serbisk bonde kjøpte deretter limousinen.
Han plasserte bilen bak en hest og lot den slepe den etter seg. Han satt selv
ved rattet i bilen.
Limousinen
veltet dessverre, og bonden omkom. Den siste som hadde den var en garasjeeier. Men
uheldigvis eksploderte et av dekkene på bilen, og det ble hans endelikt.
I dag skal
denne livsfarlige limousinen visstnok være utstilt i et bilmuseum i Venezia.
Det er strengt forbudt å kjøre den på veiene igjen, for det ville bli svært risikabelt.
Denne selsomme historien er gjengitt i det franske tidsskriftet La Grande
Oreille nr.67-68, Paris 2016-2017 s.146-147. Dette er et organ for muntlig
kommunikasjon.
Denne
korte fortellingen er en tidlig utgave av hva man ofte kaller en "urban
legend", som innebærer en redselshistorie i bymiljøene ikke nødvendigvis. Mange
sosiologer og folklorister foretrekker likevel termen " contemporary
legend" (samtidsfortelling). I
Sverige kalles slike grøssere for" klintbergare" etter folkloristen Bengt af Klintberg, som
har skrevet flere bøker om emnet. Disse beretningene avspeiler ofte tidens
angst og uro. Noen bygger likevel på gamle fortellingsmønstre, særlig fra
Victoriatiden, da redselshistorier var på moten.
La Grande Oreille nevner
ikke kilden til beretningen om den fatale bilen. Slike historier blir spredd
via alle slags massemedia, eller også ved muntlig overlevering. Noen historier
har form som rykter og er spesielt vanskelige å verifisere. Så å si alle slike
beretninger forutsettes å ha et virkelighetsunderlag. Men på det punktet må
tvil og skepsis være på sin plass.
Denne
historien om erkehertugens Limousine er ribbet for relevante, historiske
detaljer.
Den
kompliserte politiske bakgrunnen for erkehertugparets besøk i Sarajevo er
utelatt. Men fordi historien er så tom for slike informasjoner, er den også
lettere å erindre seg og bli spredd. En kan spørre seg hvordan bilen fikk sitt
hvilested i Venezia.
Som et
annet eksempel på livsfarlige biler kan nevnes den ikoniske skuespilleren James
Deans Porsche 550 Spyder, kalt Little Bastard. Dean ble utsatt for en
trafikkulykke og drept i sin bil den 30.september 1955 i Cholame i California. Hans
berømte engelske kollega Alec Guiness hadde sagt til ham dagen før ulykken at
hvis han satte seg i den, ville han dø. Dean krasjet med bilen i et kryss ved
California State Route 46 og California State Route 41. Det ble sagt at denne
bilen var rammet av forbannelser. Man tror nok at denne forestillingen skyldtes
en viss George Barris fra Hollywood. Mange av historiene omkring Deans bil
stammer fra hans bok "Cars of the Stars", som utkom i 1974. Den
12.mars 1959 hadde bilen blitt plassert i en garasje i Fresno i California. Her
tok den fyr, men skadene var minimale. Ingen vet hvorfor dette uhellet skjedde.
Det var kun en vaier som skulle repareres.
Ingen aner
hvor bilvraket ble av til sist. Det er et uløst mysterium, og mange forslag er
fremsatt i årenes løp. Fordi Deans Porsche er blitt knyttet til død og fordervelse,
har den fått tilnavnet Little Bastard. Det fins også andre kjøretøyer som har
fått dårlig rykte, fordi de har vært involvert i flere dødsfall.
TIL INDEX
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar